Bewonersbijeenkomst
En terwijl de bewoners zo naar elkaar luisterden, veranderde de sfeer. In de aanvankelijke argwanende bijna boze spanning, schoof er iets. Een voorzichtig begrip, een begin van met elkaar meedenken. Dat kwam omdat de voorzitter uitstraalde dat alles er mocht zijn. Dat gaf meteen respect en rust.
In mijn werkpraktijk zie ik veel spanning rond bewonersbijeenkomsten, en dat is niet zo raar. Het lijkt wel of er alleen maar boze mensen op afkomen die zich hebben opgeladen om hun gal te spuwen. Maar is dat ook zo? Goede tweede is een soort bevroren gelatenheid: het moet nou eenmaal, dus gewoon zo min mogelijk tijd voor gesprek en zoveel mogelijk zenden. En lastige vragen afkappen….
Je raadt het al: het kan ook anders!
Hoe kun je bewoners goed informeren, zodat ze het ook willen horen en het kunnen begrijpen?
Hoe kun je bewoners goed raadplegen? Hoe zorg je dat iedereen aan bod komt binnen de gestelde tijd?
Hoe zorg je dat negatieve feedback wel gehoord wordt maar de sfeer niet overschaduwt?
Hoe maak je van je bewonersbijeenkomst een vehikel voor begrip en samenwerking?
Zullen we daar eens samen de schouders onder zetten?
Hoe kan ik je helpen?
- Gespreksleider. Ik begeleid jouw bijeenkomst, samen bereiden we voor
- Trainer. Ik leid jullie team op in de kunst van het begeleiden van een geslaagde bewonersbijeenkomst.
- Coach. Ik coach jou omdat jij de bijeenkomst zelf wilt begeleiden. Samen bereiden we voor – jij neemt het initiatief, ik geef je tips en trics. Jij begeleidt, ik ben jouw side kick en/of steun in de rug.
Wat kun je van mij verwachten?
- Indringende vragen en eerlijke feedback
- Een diepte interview op de materie, het vraagstuk, de voorgeschiedenis, de deelnemers, dat wat je wilt bereiken en waarom. Wanneer ben jij, zijn jullie, tevreden?
- Een onafhankelijke en neutrale positie in het gesprek – alle deelnemers dragen bij en komen tot hun recht.
- Nazorg.
Wil je een snel advies? En wil je niet wachten?
Boek dan een online op de tekentafel: in 60-90 minuten sleutelen we samen een aanpak in elkaar. Je gaat naar huis met een praatplaat.
Dialoogwerk van de Zaak van Zuur omvat gespreksleiding bij zakelijke meetings en bewonersbijeenkomsten | dialoogtraining | training gespreksleiding voor bewonersbijeenkomsten | workshop diep luisteren